fbpx

Гільйотина для “євроблях”: яке майбутнє іномарок після пільгового режиму

Уряд не став продовжувати пільгові умови для легалізації “євроблях” і в країні почали діяти

Уряд не став продовжувати пільгові умови для легалізації “євроблях” і в країні почали діяти загальні правила на митниці. Щоб оформити старе авто з ЄС, тепер потрібно платити на повну. В Україні закінчився сезон “знижок” від влади на розмитнення автомобілів на іноземній реєстрації. Він, нагадаємо, тривав з 25 листопада 2018 року по 23 лютого. У цей пільговий період, за даними Державної фіскальної служби, 204 тис. автомобілів пройшли всі необхідні процедури, причому понад 130 тис. авто з цієї кількості – це старі “євробляхи”, які перебували на території України в режимах “тимчасового ввезення” або “транзиту” до запровадження нових правил. Фіскали також повідомили, що до бюджету від пільгового оформлення іномарок надійшло 12,8 млрд гривень, з яких 8 млрд – від розмитнення старих “євроблях”. Ця сума включає 3,8 млрд гривень від збору акцизного податку, на сплату якого діяв дисконт у 50%, 700 млн гривень – від мит, 2,3 млрд гривень – від ПДВ і 950 млн гривень – від внесків за звільнення від адміністративної відповідальності за порушення митних правил. Такий рід платежів зробили власники 112 тис. авто. Як повідомив заступник міністра фінансів Сергій Верланов, протягом пільгового періоду не оформлювали лише дуже старі авто, які легалізовувати було просто невигідно. Тепер, коли запрацювали загальні правила на митних постах, на власників “євроблях” чекають інші розцінки. Так, згідно з ухваленим законодавством, з 23 лютого до 23 травня акциз оплачується на 100%. Після 23 травня, коли закінчиться перехідний період нових податкових правил, на євробляхерів, які проігнорували вимогу розмитнення, чекатимуть великі штрафи як від митників (до 170 тис. гривень), так і від поліції (до 17 тис. гривень). При цьому не виключається конфіскація автомобіля. “Щодо тих, хто не скористається правом розмитнення, то ми бачимо дві опції – це вивезення авто за межі України і продаж на запчастини”, – заявив С. Верланов. Відзначимо, що в країні в режимах “тимчасового ввезення” або “транзиту” перебували майже 640 тис. авто, чимало з яких із порушенням термінів перебування.

Можна припустити, що від пільгового розмитнення відмовилися власники понад 436 тис. “євроблях”. Президент Центру антикризових досліджень Ярослав Жаліло каже, що жодного економічного ефекту від подовження термінів пільгового періоду, про яке подумували в уряді, не було б. “Строк був встановлений і той, хто був готовий розмитнити авто, це вже зробив. Не вважаю, що надалі, навіть якби продовжили термін, в економічному плані був би якийсь ефект”, – заявив економіст. За словами Я. Жаліла, також не варто чекати протестних виступів “євробляхерів” у зв’язку з новими правилами. “Важко оцінити, чи протестуватимуть ті, хто не встиг розмитнити “євробляхи”. На мій погляд, цей момент уже вичерпано, хоча зрозуміло, що передвиборчий період характерний тим, що будуть розкручувати будь-які приводи для невдоволення”, – зазначив він. Директор консалтингової компанії “Вільям Інвест Експерт” Віктор Медведь також не вірить у протестний потенціал “євробляхерів”, які не скористалися митними “знижками”.

“Після закінчення періоду пільгового розмитнення протести будуть неефективними та абсурдними з огляду на відсутність громадської підтримки”, – вважає експерт. На думку В. Медведя, закон існує один для всіх, а значить, не може бути жодного вибіркового підходу в даному питанні. Він також припустив, що якісь послаблення все ж таки можуть бути зроблені для “євробляхерів” у вигляді ініціативи нового президента.