fbpx

Як ями на дорогах “викачують” гроші з кишень автомобілістів?

36 мільярдів, 47 мільярдів, 56 мільярдів. Витрати держави на ремонт і утримання доріг зростають

36 мільярдів, 47 мільярдів, 56 мільярдів. Витрати держави на ремонт і утримання доріг зростають щороку. Це одна з найбільших статей бюджету. Але й цих грошей не вистачає! Занадто багато ям, занадто жадібні злодії і занадто довго накопичувалися проблеми. У підсумку, погані дороги – головна причина аварій. У будь-якій цивілізованій країні дорожні служби вже були б завалені позовами від постраждалих водіїв. Наприклад, в Америці з їхньою якістю доріг на виплати автомобілістам держава витрачає мільйони доларів. А що в нас? Феруза Бегматова з’ясовувала: “Я потрапив у ДТП вулицею”. Це – автовласник Микита Кушнерський. “- Мерседес, с500. – І друга машина? – Яма!” У ямі в машини Микити пошкодилося колесо. А це означає, що на місце ДТП має приїхати поліція, а за нею – дорожники. Які, в теорії – мають швидко усунути аварійну ділянку. А відтак – навіть за ремонт пошкодженого авто власнику компенсацію заплатити. Але на тому кінці дроту такого повороту явно не очікували. Хоча рідні дороги з місячним ландшафтом – головна причина аварій. “Ступінь аварійності близько 97 відсотків”, – каже Віктор Медвідь, юрист. А щоб і аварійність перемогти, і одну з двох головних бід країни усунути – цьогоріч на ремонт і будівництво доріг виділили рекордні 47 млрд грн! Наступного року – обіцяють ще більше! Але скільки дорожній бюджет не розширюй – однаково на все не вистачить! “Необхідно десь близько 100 млрд доларів”, – каже Віктор Медвідь, юрист. Адже майже 90 відсотків доріг в Україні і дорогами назвати складно. Та й швидко відновити те, що не ремонтували роками, не можливо. “У нас немає виробничих потужностей, щоб освоїти ці гроші”, – каже Віктор Медвідь, юрист. Робочі руки та техніка в дефіциті, а от – чиновників, які з ентузіазмом беруться освоїти бюджетні гроші, – з надлишком. Минулого тижня таких ентузіастів правоохоронці шукали аж у 15 областях! По всій країні провели масові обшуки в автодорах. А все тому, що виявили списання держкоштів на чверть мільярда гривень! В “Укравтодорі” пізніше пояснили: вони не винні, це все “попередники” – у 12-14 роках. Приміром, до Євро закони математики в дорожній арифметиці хвацько об’їжджали: “5 млрд виділялося на будівництво – 5 млн на км – собівартість, за нормальної націнки – 6,5 млн, але виходило 40 млн, 8,50 – корупційна складова зашкалювала”, – каже Віктор Медвідь, юрист.

А поки чиновники крізь дорожні ями просіюють державні мільйони, водії – безповоротно втрачають там свої кровно зароблені! “Збиток вийшов понад 100 тисяч гривень”, – каже Микита Кушнерський, автомобіліст. Таку суму нашому герою довелося викласти зі своєї кишені за ремонт машини, коли він влетів у чергову яму – 2 роки тому. Тоді він теж намагався відшкодувати збитки. “За весь час співробітники перекидали то в главк, то. І в підсумку матеріал просто втрачено. Потрібен винуватець – спочатку потрібно встановити, хто в цьому винен, а потім на нього подавати”, – каже Микита Кушнерський, автомобіліст. Цього разу Микита вирішив бути більш наполегливим. Але за іронією долі, поки чекали на поліцію, Микита потрапив у другу ДТП. У його машину в’їхала фура. Не ризикуючи чекати на поліцію довше – вирішили скористатися, так би мовити, службовим становищем: “Я журналіст, ми під’їхали сюди і хотіли дізнатися, коли приїде поліція”. Після дзвінка – екіпаж поліцейських приїхав одразу. “У мене в’їхала фура, поки я стояв. – У сенсі? – Ну от у прямому, в мене джек-пот, так”. Поліція добре знайома із процедурою під час “ямкових ДТП”, тож і відповідальних за утримання доріг уже самі викликали: “А приїжджає ШЕУ? Я на такому раз був, минулого разу не приїхали. Хоча б має бути представник”. Представники дорожньої служби мають зафіксувати наявність ями та знайти відповідального за цю ділянку. Але за нашою неквапливою бесідою – пішла третя година очікування. А представника все немає. На четверту годину втомилася чекати вже й поліція. “Хочемо дізнатися, коли буде черговий?” – Зараз буду шукати. Виїдуть, оглянуть, будуть зашпаровувати, звісно”. Але скільки українські ями “не зашпаровуй”, вони з’являються знову. І хоча в “Укравтодорі” обіцяють скасувати ямковий ремонт, як явище – поки що тимчасові латки на дорогах ставлять повсюдно. А українські водії повсюдно з ям їдуть прямо на СТО. “Щодо доріг держзначення за останні 2 роки було всього лише 6 звернень до судів, 1 рішення – 1 звернення було виграно. 1 було відкликано, інші перебувають у провадженні”, – розповідає Олександр Кава, радник голови “Укравтодору”. Але якщо в Україні отримати компенсацію від Автодору – це справжнє судове диво, то за кордоном – звична практика. “О Боже! Тут яма!” Америка – країна рівних доріг і частих судових позовів. Поламав машину в ямі на трасі – місто має виплатити компенсацію. “Там була велика яма, і я намагався її об’їхати, але не зміг”. Не зміг Кріс домогтися справедливості і від місцевої влади. І півтори тисячі на ремонт машини заплатив сам. “Вони сказали, що не знали про існування цієї ями”. Хоч і має вигляд цієї історії дуже по-українськи, але це швидше виняток. В Америці дорожні служби щодня перевіряють стан трас – фіксуючи та огороджуючи аварійні ділянки. Адже ремонтувати дороги казні дешевше! Бо на компенсацію збитків водіям, які пошкодили автівки через вибоїни – витрачають космічні суми. Приміром, у Північній Кароліні щорічно – близько 6 мільйонів доларів, а в Луїзіані – 42 мільйони! За поломку авто через погану дорогу викладають від ста доларів до кількох тисяч. Якщо є постраждалі, то й до суми з шістьма нулями може дійти. “Я пошкодив машину”. Ростислав – наш співвітчизник, який давно живе в Америці. Машину пошкодив саме з вини дорожніх служб. І в результаті: отримав чек, не виходячи з дому. А щоб отримувати компенсацію від держави стало легше – у Штатах навіть застосунок запустили, у якому жителям пропонують фотографувати ями та надсилати знімки в міські служби. Як докази. Але в наших реаліях – ці ноу-хау точно не працюють. Українських дорожників не те, що фотографією, навіть поліцейським протоколом не проймеш.