Це сталося: депутати проголосували за посилення покарання за пияцтво за кермом. Штрафи, за українськими мірками, вводяться чималі. Ба більше, нетверезим лихачам відтепер загрожує кримінальна відповідальність. ГолосUA вирішив з’ясувати, як нововведення вплине на культуру водіння українців і чого остерігатися законослухняним автолюбителям. У листопаді парламентарії підтримали законопроєкт №7279-д “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо спрощення досудового розслідування окремих категорій кримінальних правопорушень”, який, окрім усього іншого, передбачає збільшення штрафів за керування автомобілем у стані алкогольного, наркотичного та “лікарського” сп’яніння. Відповідно до положень ухваленого закону, водія, який попався на п’яній їзді, чекатиме кримінальна відповідальність за кермування авто в нетверезому стані. Крім штрафу, у автолюбителя заберуть права на 3 роки. Якщо ж автомобіліст повторить правопорушення, то йому доведеться сплатити до скарбниці вже 51 тис. гривень (3000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян), при цьому прав він позбудеться терміном на 2-3 роки.
Крім того, тепер п’яна їзда потрапляє в поле кримінальної відповідальності, оскільки депутати в рамках нового закону вирішили криміналізувати 13 статтю Кодексу адміністративних порушень. Нагадаємо, раніше нетверезих водіїв за перше правопорушення карали штрафом у 10,2 тис. гривень, позбавляючи прав терміном на рік. У разі рецидиву протягом 5 років штраф зростав до 40,2 тис. гривень, а права забирали на 10 років. Тепер це відходить у минуле: новий закон набуде чинності приблизно через 3 місяці. Тобто, водіям залишилося не так вже й багато, щоб переглянути свої погані звички. Хоча, як кажуть експерти, не завжди драконівські заходи можуть позитивно змінити ситуацію. “Збільшення штрафів, як правило, не призводить до підвищення відповідальності водіїв і зменшення випадків пияцтва за кермом. Це однобокі заходи. До розв’язання цієї проблеми потрібно підходити комплексно, шляхом профілактики цих правопорушень, посиленням ролі покарань у вигляді громадських робіт, тематичних занять у школах і широкого поширення соціальної реклами. Як показує досвід інших країн, саме в такий спосіб вдається успішно боротися з п’яною їздою”, – зазначає юрист Ростилав Кравець. А ось директор консалтингової компанії William Invest Expert Віктор Медвідь бачить сенс у збільшенні штрафів, підтримуючи позбавлення водійських прав за першого факту нетверезого водіння. “В Україні через п’яну їзду трапляється багато ДТП. Статистика зростає – все більше і більше аварій трапляється саме з цієї причини. Зрозуміло, що в одних авто за 2 млн гривень, а в інших за 20 тисяч. Але тут усі мають бути рівними, незалежно від того, є чи немає в тебе ці умовні 51 тис. гривень”, – заявив він. Експерти, коментуючи нововведення, також кажуть, що зрівняння п’яних водіїв із кримінальниками створить цілий клас людей із судимістю, для яких буде зачинено двері в професійне майбутнє. Якщо, наприклад, людина, засуджена за п’яне водіння, захоче працевлаштуватися в держорганах, то їй це навряд чи вдасться. Це ж багато в чому стосується і приватного сектора. Експерти вказують, що депутати, посиливши законодавство, не подбали про посилення захисту прав законослухняних водіїв, адже нерідкі випадки фальсифікації та банальних помилок з боку патрульних. Вони також припускають, що після введення нових штрафів “тарифи” патрульних, що практикують хабарництво, зростуть у рази. Тим часом ситуація на українських дорогах має лякаючий характер: у середньому в ДТП гинуть до 10 українців щодоби. Згідно з даними МВС, за десять місяців поточного року сталося понад 122 тис. дорожньо-транспортних пригод, у яких загинула 2651 особа. Загалом, як зізнаються в поліції, на п’яній їзді трапляються приблизно 130 тис. українців на рік. У зв’язку зі сплеском кривавих аварій уряд дав відмашку на повернення ручних радарів, які мали спірну репутацію за часів існування ДАІ. Тепер патрульна поліція, крім усього, озброєна вимірювачами швидкості TruCAM. Не за горами повноцінний запуск у країні системи автоматичної фото- і відеофіксації порушень ПДР. Нові заходи мають, зі слів представників МВС, знизити смертність на дорогах на 50% і дисциплінувати водіїв.