Подорожчання залізничних квитків: наскільки виправдане зростання цін відповів економіст Віктор Медведь

Для всіх, хто користується послугами «Укрзалізниці» — квитки цього року стануть дорожчими на 22%,

Для всіх, хто користується послугами «Укрзалізниці» — квитки цього року стануть дорожчими на 22%, а 2022-го на 15-26%.

елемент дизайну Клименко Тайм 14 хвилин на читання : 4
Подорожчання залізничних квитків: наскільки виправдане зростання цін відповіли економісти
Міністерство інфраструктури підготувало проект наказу про затвердження змін у тарифах на перевезення пасажирів. З квітня 2021 року «Укрзалізниця» проводитиме регулярну індексацію тарифів на 2% щомісяця. Таким чином, до кінця року вартість квитка зросте на 22%. Очікується, що це принесе компанії понад 557 млн гривень доходів. За словами міністра інфраструктури пана Криклія, зростання цін слід називати не підвищенням, а легкою індексацією. Одразу хочеться запитати, а зростання економіки та доходів українців для того, щоб усе це покривати, передбачається?

То наскільки ж виправдане подорожчання квитків?

За словами експерта В’ячеслава Коновалова, ситуація з індексацією непроста. Він запевняє, подібне ми вже спостерігали торік 2020 року, проте її так і не запровадили, вирішили перенести на потім. «Потім» настало й остаточну дату намітили на березень 2021 року, але, як ми бачимо, підвищення знову перенесли на кінець березня — початок квітня.

Коновалов запевняє, досі ведуться якісь підкилимні ігри». Дійсно, наразі опубліковано тільки проєкт наказу і не більше. І в «Укрзалізниці» на черговій пресконференції заявили, що все ще планують, стверджують, міркують, погоджують план підвищення з іншими відомствами. Але що ж вони там так довго вирішують?

«Ще одна дивина, яку я помітив щодо цієї індексації — минулого разу, коли підвищували тарифи, «Укрзалізниця» чесно зізналася, що від індексації вона отримає 270 млн (це наскільки я пам’ятаю). Цього разу порядок цифр у фінансовому плані «Укрзалізниці» залишився той самий, десь 90 млрд обороту. Але при цьому від індексації ЖД хоче отримати вже не 270 млн грн, а 500. Це якась магічна цифра».

Будь-які прогнози про подорожчання квитків до кінця року на 22% суттєво відрізняються від прогнозів будь-яких інших політологів щодо збільшення заробітної плати громадян, запевняє політолог Віктор Медвідь.

«Я вважаю, що ця ініціатива Кабінету міністрів, залізниці та міністерства інфраструктури неадекватна», — зазначив експерт і додав, що обрана система по 2% щомісяця — це політична маніпуляція, мовляв, якби сказали одразу про 10-15%, то люди почали обурюватися, а 2% не так сильно ріже слух.

А щодо суми збитків «Укрзалізниці» 2020 року, які збільшилися від пасажирських перевезень на 26%, порівняно з 2019 роком, то, на думку Ведмедя, це доволі «ульна» заява, адже розрахунки громадськості ніколи не були надані.

Також експерт не виключає, що залізниця незабаром максимально скоротить кількість дешевих квитків і збільшить кількість дорогих: «Таким чином людина не зможе купити той самий квиток Київ-Дніпро за 170 гривень, а буде змушена купувати інтерсіті по 700-800».

Перевести