36 мільярдів, 47 мільярдів, 56 мільярдів. Витрати держави на ремонт і утримання доріг зростають щороку. Це одна з найбільших статей бюджету. Але й цих грошей не вистачає! Занадто багато ям, занадто жадібні злодії і занадто довго накопичувалися проблеми. У підсумку, погані дороги — головна причина аварій. У будь-якій цивілізованій країні дорожні служби вже були б завалені позовами від постраждалих водіїв. Наприклад, в Америці з їхньою якістю доріг на виплати автомобілістам держава витрачає мільйони доларів. А що в нас? Феруза Бегматова з’ясовувала: «Я потрапив у ДТП вулицею». Це — автовласник Микита Кушнерський. «- Мерседес, с500. — І друга машина? — Яма!» У ямі в машини Микити пошкодилося колесо. А це означає, що на місце ДТП має приїхати поліція, а за нею — дорожники. Які, в теорії — мають швидко усунути аварійну ділянку. А відтак — навіть за ремонт пошкодженого авто власнику компенсацію заплатити. Але на тому кінці дроту такого повороту явно не очікували. Хоча рідні дороги з місячним ландшафтом — головна причина аварій. «Ступінь аварійності близько 97 відсотків», — каже Віктор Медвідь, юрист. А щоб і аварійність перемогти, і одну з двох головних бід країни усунути — цьогоріч на ремонт і будівництво доріг виділили рекордні 47 млрд грн! Наступного року — обіцяють ще більше! Але скільки дорожній бюджет не розширюй — однаково на все не вистачить! «Необхідно десь близько 100 млрд доларів», — каже Віктор Медвідь, юрист. Адже майже 90 відсотків доріг в Україні і дорогами назвати складно. Та й швидко відновити те, що не ремонтували роками, не можливо. «У нас немає виробничих потужностей, щоб освоїти ці гроші», — каже Віктор Медвідь, юрист. Робочі руки та техніка в дефіциті, а от — чиновників, які з ентузіазмом беруться освоїти бюджетні гроші, — з надлишком. Минулого тижня таких ентузіастів правоохоронці шукали аж у 15 областях! По всій країні провели масові обшуки в автодорах. А все тому, що виявили списання держкоштів на чверть мільярда гривень! В «Укравтодорі» пізніше пояснили: вони не винні, це все «попередники» — у 12-14 роках. Приміром, до Євро закони математики в дорожній арифметиці хвацько об’їжджали: «5 млрд виділялося на будівництво — 5 млн на км — собівартість, за нормальної націнки — 6,5 млн, але виходило 40 млн, 8,50 — корупційна складова зашкалювала», — каже Віктор Медвідь, юрист.
А поки чиновники крізь дорожні ями просіюють державні мільйони, водії — безповоротно втрачають там свої кровно зароблені! «Збиток вийшов понад 100 тисяч гривень», — каже Микита Кушнерський, автомобіліст. Таку суму нашому герою довелося викласти зі своєї кишені за ремонт машини, коли він влетів у чергову яму — 2 роки тому. Тоді він теж намагався відшкодувати збитки. «За весь час співробітники перекидали то в главк, то. І в підсумку матеріал просто втрачено. Потрібен винуватець — спочатку потрібно встановити, хто в цьому винен, а потім на нього подавати», — каже Микита Кушнерський, автомобіліст. Цього разу Микита вирішив бути більш наполегливим. Але за іронією долі, поки чекали на поліцію, Микита потрапив у другу ДТП. У його машину в’їхала фура. Не ризикуючи чекати на поліцію довше — вирішили скористатися, так би мовити, службовим становищем: «Я журналіст, ми під’їхали сюди і хотіли дізнатися, коли приїде поліція». Після дзвінка — екіпаж поліцейських приїхав одразу. «У мене в’їхала фура, поки я стояв. — У сенсі? — Ну от у прямому, в мене джек-пот, так». Поліція добре знайома із процедурою під час «ямкових ДТП», тож і відповідальних за утримання доріг уже самі викликали: «А приїжджає ШЕУ? Я на такому раз був, минулого разу не приїхали. Хоча б має бути представник». Представники дорожньої служби мають зафіксувати наявність ями та знайти відповідального за цю ділянку. Але за нашою неквапливою бесідою — пішла третя година очікування. А представника все немає. На четверту годину втомилася чекати вже й поліція. «Хочемо дізнатися, коли буде черговий?» — Зараз буду шукати. Виїдуть, оглянуть, будуть зашпаровувати, звісно». Але скільки українські ями «не зашпаровуй», вони з’являються знову. І хоча в «Укравтодорі» обіцяють скасувати ямковий ремонт, як явище — поки що тимчасові латки на дорогах ставлять повсюдно. А українські водії повсюдно з ям їдуть прямо на СТО. «Щодо доріг держзначення за останні 2 роки було всього лише 6 звернень до судів, 1 рішення — 1 звернення було виграно. 1 було відкликано, інші перебувають у провадженні», — розповідає Олександр Кава, радник голови «Укравтодору». Але якщо в Україні отримати компенсацію від Автодору — це справжнє судове диво, то за кордоном — звична практика. «О Боже! Тут яма!» Америка — країна рівних доріг і частих судових позовів. Поламав машину в ямі на трасі — місто має виплатити компенсацію. «Там була велика яма, і я намагався її об’їхати, але не зміг». Не зміг Кріс домогтися справедливості і від місцевої влади. І півтори тисячі на ремонт машини заплатив сам. «Вони сказали, що не знали про існування цієї ями». Хоч і має вигляд цієї історії дуже по-українськи, але це швидше виняток. В Америці дорожні служби щодня перевіряють стан трас — фіксуючи та огороджуючи аварійні ділянки. Адже ремонтувати дороги казні дешевше! Бо на компенсацію збитків водіям, які пошкодили автівки через вибоїни — витрачають космічні суми. Приміром, у Північній Кароліні щорічно — близько 6 мільйонів доларів, а в Луїзіані — 42 мільйони! За поломку авто через погану дорогу викладають від ста доларів до кількох тисяч. Якщо є постраждалі, то й до суми з шістьма нулями може дійти. «Я пошкодив машину». Ростислав — наш співвітчизник, який давно живе в Америці. Машину пошкодив саме з вини дорожніх служб. І в результаті: отримав чек, не виходячи з дому. А щоб отримувати компенсацію від держави стало легше — у Штатах навіть застосунок запустили, у якому жителям пропонують фотографувати ями та надсилати знімки в міські служби. Як докази. Але в наших реаліях — ці ноу-хау точно не працюють. Українських дорожників не те, що фотографією, навіть поліцейським протоколом не проймеш.